Sabtu, Mac 17

BOLEHKAH AKU KECEWA ???

                                        


Manusia bertanya : Bolehkah aku kecewa ?
Qur'an menjawab : Jangan kamu bersikap lemah , dan janganlah (pula) kamu bersedih hati,
padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya).Jika kamu orang-orang yang
beriman. (Ali Imran : 139)


Manusia bertanya : Kenapa aku diberi ujian seberat ini ?
Qur'an menjawb : Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan 
kesanggupannya....... (Al-Baqarah : 286)


Manusia bertanya : Kenapa aku tidak diuji dengan hal-hal yang baik ?
Qur'an menjawab : ........boleh jadi kamu membenci sesuatu , padahal ia amat baik bagimu ,
dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu.Allah 
mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui. (Al-Baqarah :216)


Manusia bertanya : Kenapa aku diuji ?
Qur'an menjawab : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (sahaja)
mengatakan : "Kami telah beriman" , sedang mereka tidak diuji lagi ? (Al-Ankabut : 2).Dan
sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka ,maka sesungguhnya Allah
mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang 
dusta . (Al-Ankabuut : 3)


Manusia bertanya : bolehkah aku berputus asa ?
Qur'an menjawab :.....dan jangan kamu berputus asadari rahmat Allah.Sesungguhnya
tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. (Yusuf : 83)


Manusia bertanya : Bagaimana menghadapi ujian hidup ini ?
Qur'an menjawab : Hai orang-orang yang beriman , bersabarlah kamu dan kuatkanlah 
kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negeri mu) dan bertaqwalah kepada
Allah supaya kamu beruntung. (Ali Imran:200)


Manusia bertanya : Bagaimana menguatkan hatiku ?
Qur'an menjawab : Cukuplah Allah bagiku : tiada tuhan selain Dia.Hanya kepada-Nya aku
bertawakal .......(At-Taubah : 129)


Manusia Bertanya : Apa yang aku dapat dari semua ujian ini ?
Qur'an menjawab : Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min diri dan 
harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka......(At-Taubah: 111)



Tiada ulasan:

Alyazaira-Mentarisenja © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox