Rabu, Disember 12

Aku Baru Tau, Penjawat Awam Haram Pakai Purdah



Sebab nampak macam ninja ke?

Semalam aku dengar radio BFM perbincangan pasal mahkamah dan undang2 Islam kat Malaysia. Banyak jugak topik dia dan dalam perbincangan tu, lawyer tu ada sebut mengenai satu kes seorang penjawat awam telah dipecat oleh 
Suruhanjaya Perkhidmatan Awam kerana dia pakai purdah ke pejabat. 

Pergh.

Aku terkejut gak la bila balik rumah cek, memang betul kes ni berlaku...dalam satu kes yang dipanggil "Hjh Halimatussaadiah bte Hj Kamaruddin v Public Services."  Kes dia ni jadi tahun 1985 bila kerajaan Malaysia pada ketika itu keluarkan satu guideline cara pemakaian di pejabat kerajaan yang baru.

Dengan tiba-tiba, Puan Hajjah kita dideclarekan "Layak dibuang" kerana dalam peraturan baru tu, dilarang menutup muka dalam pejabat. Selama ni kita selalu dengar orang Melayu komplen bos Cina tak bagi gi solat la..bos Cina kata kalau gi solat Jumaat kena balik pukul 2 la...tapi...ni SURUHANJAYA PERKHIDMATAN AWAM MALAYSIA!

Aku tak sangka betul. Aku bercerita bukan sebab ni masalah budaya atau hukum, tapi sebab hanya kerana dia pakai purdah..dia layak dibuang kerja. Jadi, option dia..bukak purdah dan terus bekerja. Ada sesuatu yang amat2 "pelik" kat situ...terpulang pada pandangan kau la kalau kau nak tengok benda ni dari segi keselamatan atau apa-apa yang lain. Tak kiralah benda tu tradisi atau budaya...tapi kalau seorang perempuan rasa selamat tutup muka, pada aku, eloknya kita biarkan.

Kalau ada seorang perempuan suka tayang dada, aku rasa itu juga eloknya digalakkan. Kih kih kih. Lagi elok kalau buat syarat..nak tayang dada, wajib pakai mini skirt sekali.

Itu aje lah aku nak cerita hari ni.Aku baru tau, kalau kau penjawat awam, kau diharamkan pakai purdah ke pejabat. Patutlah tak ramai wanita PAS masuk kerja gomen. Tapi...baju2 lain, yang sopan tapi still seksi atau mendedahkan aurat...boleh.

Cubalah kalau kau ada anak yang sekolah rendah, pakaikan dia serban ke sekolah.
Tengok apa jadi. Mesti kecoh.

sumber

Tiada ulasan:

Alyazaira-Mentarisenja © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox