Sabtu, Disember 8

Tips memilih dan membeli handphone baru dan terpakai!



Korang ada handphone tak? Zaman sekarang ni kalau orang tak pakai handphone ataupun dalam bahasa melayunya telefon bimbit memang agak pelik kan. Sebab mahal ke murah handphone tu orang tetap akan guna sebab mudah nak berkomunikasi kalau kecemasan, hal-hal penting, nak call awek, pakwe, sedara-mara dan lain-lain lagi. Memang jarang jumpa orang yang tak pakai handphone sekarang ni betul tak?
Handphone sekarang ni pun dah mampu milik sebab ada yang murah, ada yang mahal. Kalau dulu ye la handphone tu memang boleh dikatakan susah la jugak nak dapat dengan harga murah kan. Tapi walaupun ramai yang dah pernah pakai handphone tapi masih ada yang tak pernah sentuh pun handphone walaupun murah..Tu kira cerita lain..
Tips/Panduan Sebelum Beli Handphone
1. Kenalpasti lokasi ataupun kedai yang meyakinkan
Kalau kita nak beli sesuatu benda yang berkualiti, mesti kena survey tempat yang elok dulu kan. Yang memang boleh kita percaya tempat tu bukan jual barang-barang tiruan/tipu. So, pilihla kedai-kedai telefon yang memang kita rasa tempat yang betul untuk beli handphone dan bukan di kedai mainan.
2. Rancang Perbelanjaan Ikut Kemampuan
Yang ni pun penting jugak sebab kalau kita nak beli handphone kita mesti dah buat kira-kira berapa bajet nak beli handphone tu. Bukan pe, takut nanti dah sampai di kedai telefon tu berkenan pulak handphone mahal tak padan dengan bajet. Tapi bila balik rumah, pokai..Huk3
3. Cari Info Berkaitan Handphone Yang Nak Dibeli
Cari la sebanyak mungkin info untuk rujukan kita. Tengok apa fungsi yang ada sebelum buat pilihan. Buat perbandingan dengan handphone-handphone yang lain yang lebih kurang sama harga.
Tips/Panduan Semasa Beli Handphone/Telefon Bimbit
1. Buat tawar-menawar dulu. Compare harga di tempat-tempat lain. Kalau pandai tawar-menawar memang untung la korang.
2. Jangan bagitau bajet yang kita ada. Survey dulu sebelum beli sebab takut kena tipu.
3. Pastikan jaminan/warranty yang diorang bagi contohnya:
- Warranty kedai/warranty pengeluar
- Pastikan set original (Zitron)/ set AP. Set Zitron lebih mahal dari set AP.
- Berapa lama tempoh warranty. Lagi lama lagi bagus.
- Warranty aksesori contohnya bateri, software, speaker dll.
4. Pastikan ada cop SIRIM, barcode dan tarikh bila dikilangkan.
5. Pastikan nombor EMEI yang ada di handphone dengan jurujual adalah sama.
6. Pastikan semua aplikasi handphone berfungsi. Mintak jurujual bukak dan korang check semua berfungsi dengan baik atau tak.
7. Last sekali, dah puas hati pastikan duit cukup kemudian baru bayar..
Lastly,kalau second-hand pula,haa,ni sikit jer..Lebih kurang macam kat atas la,tapi kena make sure condition semua elok..Bagi yang nak beli handphone seperti Blackberry,pastikan nombor PIN bagi Blackberry itu sendiri berfungsi/tidak diblacklist serta compatible dengan provider korang..Sebab Blackberry Maxis,Celcom dan DiGi ada kelainan dia.Kang sia-sia jer beli tak dapat pakai….
Kalau iPhone pulak,make sure kalau korang nak senang,beli yang factory unlock,kira macam Singapore set/Malaysia set dari Maxis atau DiGi..Kenapa??Yela sebab kalau korang tukar firmware iphone tu,nanti korang tak boleh nak on iphone tu,locked..Kena masuk sim dulu untuk hidupkan iphone..So kalau korang beli dari US,Jepun,UK dan mana-mana negara lain,nanti korang upgrade firmware,nak unlock macamana??Nak dapatkan simcard dari negara dorang??Hehe..Tapi incase la korang dah terbeli,takpe,kat Malaysia nie ramai yang boleh unlock kan… :-) Jangan risau..Cuma kena pandai-pandai la cari..

Tiada ulasan:

Alyazaira-Mentarisenja © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox