Isnin, Disember 9

MOTIVASI DAN TAZKIRAH BUAT INSAN YANG SUKAR UNTUK MEMAAFKAN KESALAHAN ORANG LAIN


Hapuskan dendam
bersihkan hati...


1.Ingat kembali kisah Rasulullah S.A.W. memaafkan Wahsyi yang memohon maaf kerana membunuh Hamzah r.a.(bapa saudara Nabi) ketika dia musyrik walaupun Peristiwa tersebut amat menyakitkan Rasulullah saw.

2.Ingat kembali kisah Abu Sufyan sebelum memeluk Islam yang merupakan musuh paling ketat kepada umat Islam dan beliau sendiri amat membenci Rasulullah saw..Namun setelah beliau memeluk islam Nabi memaafkan beliau.

3.Ingat kembali peristiwa Rasulullah di bumi Taif sebelum Islam bertapak kukuh di Madinah(sebelum hijrah) dimana penduduk Taif melayan baginda dengan teruk. Mereka mengejek Rasulullah s.a.w dan mengupah kanak-kanak untuk melontar batu kepada Nabi s.a.w sehingga jasad mulia Nabi s.a.w luka..Diriwayatkan Jibril as datang kepada Rasulullah saw untuk menghumban bukit kepada penduduk Taif. Namun,Rasulullah saw segera menolaknya..Baginda memaafkan penduduk Taif dan
berharap pada satu hari nanti mereka akan beriman kepada Allah swt.

4.Ingat kembali kisah Aisyah r.a. Dan Ali r.a.(dalam perang jamal) yang berdamai walau salah faham mereka telah menyebabkan puluhan ribu para huffaz dan sahabat radhiyallahu 'anhum terbunuh..

5.Ingat kembali kisah seorang pengemis Yahudi buta yang sering berpesan kepada orang ramai:

"Wahai saudaraku jangan dekati Muhammad,dia itu orang gila,dia itu pembohong, dia itu tukang sihir,apabila kalian mendekatinya kalian akan dipengaruhinya".

Walaupun itu yang dilakukan oleh si pengemis Yahudi buta tersebut namun Rasulullah s.a.w membalasnya dengan kebaikan..Setiap hari Baginda Nabi s.a.w akan membawakan makananan buat si pengemis dan meyuapkannya..Semua itu baginda lakukan dengan tanpa berkata sepatah kata pun..

Ringkas cerita setelah si pengemis buta dapat tahu insan yang memberinya makan setiap hari itu adalah Muhammad s.a.w maka beliau pun mengucapkan 2 kalimah syahadah..

copy n paste

1 ulasan:

Unknown berkata...

memaafkan itu lebih baik.. :-)

Alyazaira-Mentarisenja © All Rights Reserved
Best View With Mozilla Firefox